Een oplichter die met je gevoelens speelt: wees op je hoede voor te lieve vrienden!

Het aantal gerapporteerde gevallen van vriendschapsfraude steeg sterk in 2020 tot 1.200, maar de reële aantallen liggen veel hoger. Slachtoffers verloren bijna 8,5 miljoen euro. Hoe kan je dit soort fraude voorkomen?

De klassieke werkwijze

Het begint allemaal op een datingsite of op een sociaal netwerk. Je ontmoet iemand die erg vriendelijk is (de dader) en die veel empathie toont voor je persoonlijke situatie en je zorgen. 

Enkele dagen later wil je nieuwe vriend je in het echt ontmoeten. Omdat hij in het buitenland woont, moet hij zijn reis plannen. Kort daarna zegt hij dat hij zijn vliegticket heeft geboekt, maar dat hij een verblijfsvergunning nodig heeft omdat hij niet van de Europese Unie is. Vervolgens vraagt hij je hulp om de procedurekosten te betalen en geeft hij aan dat hij het bedrag zonder problemen zal terugstorten zodra hij er is. 
Je vertrouwt hem omdat jullie ondertussen al veel contact hebben gehad en je wilt hem erg graag ontmoeten, dus je stort zonder aarzelen het geld.

Er zijn uiteraard veel andere scenario’s mogelijk: gezondheids- of familieproblemen, verloren documenten of een onvoorziene gebeurtenis tijdens de reis waardoor hij een paar dagen een hotelkamer moet boeken.

Alarmbellen

Eerst bouwt de dader geduldig een vertrouwensrelatie op en krijgen jullie een intieme band. Daarna begint hij je systematisch om verschillende redenen geld te vragen.

Wanneer je hem voorstelt om af te spreken, zegt de dader telkens dat hij geen geld heeft om je te ontmoeten en zal hij geld vragen in de vorm van een overschrijving, een creditcard, contant geld of cryptovaluta.
Vaak merk je tijdens jullie schriftelijke communicatie dat hij veel taalfouten maakt.

Voorzorgsmaatregelen  

  • Als een van je contacten via een sociale netwerksite veel empathie toont en je aanmoedigt om je privéleven te bespreken, stel je dan terughoudend op en deel geen al te persoonlijke informatie, zeker niet als hij aandringt en zegt dat hij dat wil weten om je te steunen.
  • Reageer niet impulsief op inhoud die op je profiel verschijnt, want dat kan je gemoedstoestand onthullen (woede, verdriet of opstandigheid).
  • Deel geen vertrouwelijke foto’s van jezelf of van je gezin.
  • Stel vragen aan de persoon met wie je praat. Als hij terughoudend reageert op onschuldige vragen, wees dan op je hoede en dring aan. Controleer de informatie als hij bijvoorbeeld zegt dat hij lid is van een bepaalde organisatie, een professionele achtergrond heeft of meewerkt aan bepaalde projecten.
  • Ga via zoekmachines en sociale netwerken na of zijn profiel en zijn foto niet meermaals worden gebruikt met verschillende identiteiten.
  • Stuur geen geld op en geef hem geen bankgegevens of informatie over je betaal- of kredietkaarten. 

Hoe reageer je als slachtoffer?

– Als je doorhebt dat je “nieuwe vriend” eigenlijk probeert om je geld afhandig te maken, verbreek dan al elk contact met die persoon. Beantwoord zijn berichten niet meer.


– Neem onmiddellijk contact op met Card Stop (070 344 344) en met je bank als je hem je creditcardgegevens hebt gegeven.

– Meld je geval met alle nuttige gegevens aan het meldpunt van de FOD Economie (optie vriendschapsfraude) en praat erover met familie en vrienden.


– Doe aangifte bij de lokale politie als de dader over persoonlijke gegevens van je officiële documenten beschikt (bijvoorbeeld van je identiteitskaart), want het risico bestaat dat hij je identiteit steelt om anderen op te lichten.

Bron: https://temooiomwaartezijn.be/